Az automata váltó története bostonból indult, és két magyar feltaláló is szerepet játszott annak megszületésében.
Amióta autókat gyártanak, az szakemberek próbálják a lehető legnagyobb teljesítményt elérni úgy, hogy az a legkényelmesebb módon történjen.
Az automata sebességváltás lehetővé teszi a járművek számára, hogy a vezető beavatkozása nélkül váltsanak sebességet, ami megkönnyíti a használhatóságot.
Az első automata sebességváltót Bostonban alkották meg, a Sturtevant-fivérek. Ebben a váltóban csupán két előremeneti és egy hátrameneti fokozat volt, ám konstrukciós és gyártási problémák miatt végül nem vezették be.
Ezután Henry Ford a Magyar Galamb Józsefet bízta meg az automata váltó megalkotásával, aminek fő kritériumai voltak a gazdaságos gyárthatóság, a könnyű kezelhetőség, a kis méret és a hosszú élettartam is.
Ahhoz, hogy a Galamb József által tervezett váltó valóban sikeres lehessen (és ellentétben a Sturtevant-fivérek váltójával, sorozatgyártásba is kerülhessen), a metallurgia, vagyis a kohászat területén kellett új eredményeket elérni. Henry Ford szerencsére kapcsolatban állt J. Kent Smith-szel, aki 1901 óta folytatott kísérleteket, vanádiummal ötvözte az acélt. Ugyanis már 2 ezrelék vanádium hozzáadása az acélhoz is több mint 5-ször jobb eredményt ad dinamikus igénybevétel elleni ellenállás esetén, mint az ötvözetlen acél.
Végül 1909. augusztus 10-én nyújtotta be a szabadalmi hivatalba Henry Ford a Galamb József által feltalált automata váltót. A bolygóműves váltó nem csupán az autókban, hanem a repülőgépiparban is elterjedt, kis tömege és megbízhatósága miatt. Valójában azonban ez a váltó sem volt teljesen automata, csupán félautomata.
Az első gyakorlatban is működőképes, sorozatgyártásra alkalmas teljesen automata váltót azonban nem más, mint Bíró László szabadalmaztatta az 1930-as években.
a Ford-t modellben használt félautomata sebességváltó sematikus rajza
A Ford T-modellben használt Galamb József által tervezett automata váltó sematikus rajza. Talán az egyetlen alkatrész, amihez nem nyúltak az alatt a 19 év alatt, amíg a T-modellt gyártották.
galamb józsef, aki többek közt henry forddal dolgozott együtt
Galamb József Makón született 1881 februárjában.