az automata váltó

A kezdetek, melyek nélkül a ma ismert csoda nem létezne!

Az automata váltó története bostonból indult, és két magyar feltaláló is szerepet játszott annak megszületésében.

Amióta autókat gyártanak, az szakemberek próbálják a lehető legnagyobb teljesítményt elérni úgy, hogy az a legkényelmesebb módon történjen.
Az automata sebességváltás lehetővé teszi a járművek számára, hogy a vezető beavatkozása nélkül váltsanak sebességet, ami megkönnyíti a használhatóságot.

Az első automata sebességváltót Bostonban alkották meg, a Sturtevant-fivérek. Ebben a váltóban csupán két előremeneti és egy hátrameneti fokozat volt, ám konstrukciós és gyártási problémák miatt végül nem vezették be.

Ezután Henry Ford a Magyar Galamb Józsefet bízta meg az automata váltó megalkotásával, aminek fő kritériumai voltak a gazdaságos gyárthatóság, a könnyű kezelhetőség, a kis méret és a hosszú élettartam is. 

Ahhoz, hogy a Galamb József által tervezett váltó valóban sikeres lehessen (és ellentétben a Sturtevant-fivérek váltójával, sorozatgyártásba is kerülhessen), a metallurgia, vagyis a kohászat területén kellett új eredményeket elérni. Henry Ford szerencsére kapcsolatban állt J. Kent Smith-szel, aki 1901 óta folytatott kísérleteket, vanádiummal ötvözte az acélt. Ugyanis már 2 ezrelék vanádium hozzáadása az acélhoz is több mint 5-ször jobb eredményt ad dinamikus igénybevétel elleni ellenállás esetén, mint az ötvözetlen acél.

Végül 1909. augusztus 10-én nyújtotta be a szabadalmi hivatalba Henry Ford a Galamb József által feltalált automata váltót. A bolygóműves váltó nem csupán az autókban, hanem a repülőgépiparban is elterjedt, kis tömege és megbízhatósága miatt. Valójában azonban ez a váltó sem volt teljesen automata, csupán félautomata.

Az első gyakorlatban is működőképes, sorozatgyártásra alkalmas teljesen automata váltót azonban nem más, mint Bíró László szabadalmaztatta az 1930-as években.

a Ford-t modellben használt félautomata sebességváltó sematikus rajza

Automata váltó javítás, felújítás, s-tronic, triptronic, DSG

A Ford T-modellben használt Galamb József által tervezett automata váltó sematikus rajza. Talán az egyetlen alkatrész, amihez nem nyúltak az alatt a 19 év alatt, amíg a T-modellt gyártották.

galamb józsef, aki többek közt henry forddal dolgozott együtt

Galamb József Makón született 1881 februárjában.

megszületik

az automata váltó az 1930-as években indult útjára

Az automata váltó megszületik

Bíró László neve elsősorban az általa feltalált golyóstollról híres. Azt viszont kevesen tudják, hogy annak idején Bugatti sportautójával kapcsolatban volt némi fenntartása, ugyanis bár erős motorja volt, a tengelykapcsolós váltómechanizmus miatt az erőátvitel számára kevésnek bizonyult.

Egy év tökéletesítés után szabadalmaztatta találmányát, az automata sebességváltót. A General Motors-nak ez felkeltette az érdeklődését és el is hívták őt Berlinbe, hogy bemutassa az általa tervezett automata váltót.

Ezt az automata váltót szerelte be végül motorkerékpárjába, és ezzel tette meg a közel 1000 km-es távot Budapesttől Berlinig.

A General Motors ügynökeit teljesen meggyőzte már ez a teljesítmény, és a protokoll által előírt négy próbakörre pusztán a formalitás miatt került sor. Így még azon a napon meg is állapodott az amerikai óriáscég Bíró Lászlóval, hogy a találmányának a szabadalmáért 5 éven keresztül havi 200 dollárt fizet majd, és jutalékot is kapni fog minden eladott váltó után. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a General Motors csak azért vásárolta meg a szabadalmat, hogy a konkurencia és más autógyártó ne tudja megvenni.

A General Motors később természetesen Bíró találmányát is felhasználta saját fejlesztésű félautomata sebességváltója kifejlesztésekor, mely hidraulikus vezérlésű volt.

Az első sorozatgyártásba küldött automata sebességváltó a GM Hydra-Matic váltóműve volt 1939-ben, amely négy előre- és egy hátrameneti fokozatot rejtett magában. Ezek az Oldsmobile, Cadillac és Pontiac modelljeibe kerültek, de a General Motors a Rolls-Royce gyárnak és a Mercedes-nek is eladott belőle rengeteget.

Bíró László, a golyóstoll, és az automata váltó feltalálója

Automata váltó javítás, felújítás, s-tronic, triptronic, DSG

Bíró László közel húsz találmánya között volt az automata váltó feltalálása is, melyet a General Motors-nak

A Hydramatic automata váltó

A Hydramatic (más néven Hydra-Matic) automata váltó, mely napjainkban a Michigani  Ypsilanti Autóipari Örökség Múzeumban van kiállítva.